Deze aanbieding is helaas verlopen 1 juni 2022.
107° Verlopen
32
Geplaatst 1 juni 2022

Synology DiskStation DS218+ NAS

€183,95€294-37%
Avatar
Gedeeld door JWvdV
Lid sinds 2020
143
1.492

Over deze aanbieding

Deze aanbieding is verlopen. Hier zijn wat interessante opties voor je:

2-bay NAS van Synology, met Intel Celeron J3355-processor. Geïntegreerde Intel HD Graphics 500 grafische processor, waarmee ook 'hardware accelerated'-transcoding mogelijk voor bijv. Plex.

En laten we eerlijk zijn, die shuckable-schijven die recent aangeboden worden van o.a. WD, maken toch dat je toe bent aan een nieuw project.

Zie verder: tweakers.net/pricewatch/1029235/synology-diskstation-ds218+.html

Kennelijk kun je uitgaan van een support van zo'n 10 jaar na release, wat in dit geval 2028 zou betekenen: nascompares.com/answer/how-long-synology-supports-nas-after-eol/
Mocht iemand een betere/recentere/officiële bron hebben, dan is hij welkom.
Megekko Meer details bij Megekko
Community Updates
Nieuwe reactie

32 Reacties

gesorteerd op
Avatar
  1. Avatar
    Joenemansch01/06/2022 09:02

    Zouden dit soort beestjes echt fatsoenlijk transcoding aan moeten kunnen …Zouden dit soort beestjes echt fatsoenlijk transcoding aan moeten kunnen met Plex? 4K toch niet, lijkt me? Nu ik een huis heb en eindelijk een plex om de HDD’s ergens anders te plaatsen dan in mijn PC, zit ik er wel weer aan te denken om hem echt stil te maken.Maar ik dacht zelf met oog op plex en transcoding dat ik dan eerder naar een NUCje zou moeten kijken? Misschien eerst maar weer eens oriënteren, maar ik sta altijd open voor tips! :


    Waarom zou je überhaupt *willen* transcoden? als je een fatsoenlijke cliënt gebruikt dan heb je een DirectPlay en belast je de nas niet. Als je het materiaal gaat afspelen op een Apple TV, Nvidia shield, pc, etc dan vergt dat geen transcoding
  2. Avatar
    Auteur
    zender02/06/2022 14:49

    Voor dit geld zet je makkelijk een desktop pc in elkaar met veel meer …Voor dit geld zet je makkelijk een desktop pc in elkaar met veel meer processor kracht voor 4k, etc.Of gebruik een oude computer.


    Zekers... Maar de vragen zijn dan veelledig:
    1) Wie gaat het onderhouden?
    2) Wie gaat de energierekening betalen?

    Als je beide vragen niet met 'ik' beantwoordt, heb je een fantastisch plan!
  3. Avatar
    Auteur
    zender02/06/2022 20:37

    Wat een onzin kraam je uit man. X86 architectuur is echt oude meuk/legacy …Wat een onzin kraam je uit man. X86 architectuur is echt oude meuk/legacy dat noemt of gebruikt niemand meer met verstand van computers. De meeste distros ondersteunen dat niet eens meer en de Linux varianten die dat wel doen zijn zo lek als een mandje, net als Windows BTWMijn oude server ondersteund trouwens geen 4k via de gpu (had ik ook niet gezegd), wel op pure processorkracht (misschien). Dat ding draait alleen lxc en docker containers met python, c en rust toepassingen. Deze server gebruikt onder belasting 8 a 9 watt, iddle is hij zuiniger, ik meende rond de 6,5 watt. Maar dit betreft een oude Chromebook van jaren geleden. Met twee ingebouwde drives en een externe. Draait op Linux trouwens (ben zelf kernel developer)Maar iedereen snapt dat er voldoende moderne Chromebooks zijn die niets gebruiken en makkelijk een 4K stream produceren.Daarnaast zijn er een hoop arm, etc gebaseerd componenten met fatsoenlijke igps Om 4k te streamen. In combinatie met de juiste Linux config prima spul om een thuis server op te draaien als je de basics in Linux kent. Kijk ervan op dat je dat niet weet als je dingen als een raspberry wel kent, die toch erg populair zijn bij ontwikkelaars. aanvullend:X64 architectuur is "modernere legacy architectuur", maar nog steeds niet erg geschikt als je zuinig wilt in combinatie met eenvoudige taken als 4k streamen. Zuinigste wat ik daarop heb gezien was meende ik enkele standaard builds in het Tweakers zuinige server topic. Dacht dat die op 6,5 watt zaten, maar check dat vooral zelf even Lang verhaal kort, een zuinige thuis server is echt niet zo lastig te op te bouwen. Lig soms in deuk over wat ik hier of op Reddit lees.


    Het punt wat je in mijn beleving maakte was dat je voor €187 een desktop systeem in elkaar kon zetten, die veel meer kan dan deze NAS o.a. ook 4K transcoding. Wat je vervolgens ook nog aanpunt door te zeggen dat het ook nog eens uitermate zuinig (en evt. oud) kan.

    Nu vind ik dit allemaal wat onwaarschijnlijk, maar heb ook niet de hele wereld gezien en het is ook niet mijn vak. Maar het hele punt zit 'm er in dat je voor een dergelijk taak als 4K transcoding ofwel hardware-support nodig hebt (zoals de iGPU bij deze J3355, waarbij bij Plex specifiek ook alleen Intel ondersteund wordt voor integrated GPU) of een processor met een PassMark score van 17.000+ (zie: support.plex.tv/articles/201774043-what-kind-of-cpu-do-i-need-for-my-server/ ).

    En als je dit allemaal bij elkaar koppelt, dan heb je voor 4K transcoding met hardware support gewoon een relatief nieuwe iGPU nodig of een sterke processor, die zeker als hij wat ouder is ongetwijfeld niet gemaakt was om zuinig te zijn omdat je zelfs tegenwoordig in de sub-top van processors aan het kijken bent met dit soort vereisten. Met een i7-1165G7 kun je het bijvoorbeeld al schudden, als je softwarematig wilt gaan. Dan zit je toch in de vijf-getallen Intel CPU's of mogelijk dat je het net redt met een AMD R5 5800U. En in dit soort situaties, is je CPU alleen al €200+ en je verbruik waarschijnlijk een stuk hoger dan een NAS-systeem als deze.

    En zeker als we realtime gaan transcoden op CPU i.p.v. GPU, wordt het tijd om na te gaan hoe je energiecontract in elkaar steekt. Maar met een maximale TDP van 10W of minder, hoef je je dat bij je Chromebook niet druk over te maken: de kans dat die een 1080p-stream realtime kan transcoden is al klein, tenzij op de iGPU.

    Maar denk dat de verwarring zit in streamen, wat in principe alleen maar een I/O-taak is, met hooguit beperkt decoding om bij te houden waar je in de stream moet zijn. Transcoding (parallelle decode > encode) is echt andere koek, zeker realtime. (aangepast)
  4. Avatar
    Oud model van 2018.
  5. Avatar
    Oh man ik baal dat ik deze gemist heb
  6. Avatar
    Ik heb hem nog kunnen bestellen! Thanks
  7. Avatar
    Doggy01/06/2022 09:15

    Waarom zou je überhaupt *willen* transcoden? als je een fatsoenlijke …Waarom zou je überhaupt *willen* transcoden? als je een fatsoenlijke cliënt gebruikt dan heb je een DirectPlay en belast je de nas niet. Als je het materiaal gaat afspelen op een Apple TV, Nvidia shield, pc, etc dan vergt dat geen transcoding


    Omdat een vriendin Plex remote kijkt op haar crappy chromebook. Thuis gebruik ik idd direct play te doen om die reden. En ik moet zeggen dat ik het toch wel een geruststellende gedachte vind ook voor mezelf dat mocht plex gaan transcoderen vanwege Engelse subs of een exotisch geluidsformaat, dat het ook KAN.

    Zelf kijk ik via de LG smart TV app, en dat gaat heel goed. Al een tijd niet meer gechecked, maar niet echt op transcoding kunnen betrappen. (aangepast)
  8. Avatar
    Auteur
    Joenemansch01/06/2022 09:02

    Zouden dit soort beestjes echt fatsoenlijk transcoding aan moeten kunnen …Zouden dit soort beestjes echt fatsoenlijk transcoding aan moeten kunnen met Plex? 4K toch niet, lijkt me? Nu ik een huis heb en eindelijk een plex om de HDD’s ergens anders te plaatsen dan in mijn PC, zit ik er wel weer aan te denken om hem echt stil te maken.Maar ik dacht zelf met oog op plex en transcoding dat ik dan eerder naar een NUCje zou moeten kijken? Misschien eerst maar weer eens oriënteren, maar ik sta altijd open voor tips! :


    reddit.com/r/PleX/comments/nkvv9g/plex_transcoding_hdr_tone_mapping_on_intel_gpu/

    Wordt feitelijk dezelfde vraag gesteld. (aangepast)
  9. Avatar
    En bestelling is geannuleerd….
  10. Avatar
    Wow, mooie aanbieding. Goeie nas, draait hier al een paar jaar. Deze versie kan ook dockers draaien, erg handig. Maakt je ook wat minder afhankelijk van synology app store
  11. Avatar
    Aaaand it's gone
  12. Avatar
    Jammer, had hem graag gewild
  13. Avatar
    Ik ben benieuwd of hij überhaupt geleverd gaat worden. Bij dustin home was hij even voor dezelfde prijs, nu ook weg. Misschien wel voorraad foutje van de leverancier
  14. Avatar
    Er stond bij maar 1 op voorraad bij externe leverancier, daarom had ik de aanbeiding zelf niet gepost
  15. Avatar
    Wordt hoogstwaarschijnlijk geannuleerd
  16. Avatar
    Zouden dit soort beestjes echt fatsoenlijk transcoding aan moeten kunnen met Plex? 4K toch niet, lijkt me? Nu ik een huis heb en eindelijk een plex om de HDD’s ergens anders te plaatsen dan in mijn PC, zit ik er wel weer aan te denken om hem echt stil te maken.

    Maar ik dacht zelf met oog op plex en transcoding dat ik dan eerder naar een NUCje zou moeten kijken? Misschien eerst maar weer eens oriënteren, maar ik sta altijd open voor tips! :
  17. Avatar
    Doggy01/06/2022 09:15

    Waarom zou je überhaupt *willen* transcoden? als je een fatsoenlijke …Waarom zou je überhaupt *willen* transcoden? als je een fatsoenlijke cliënt gebruikt dan heb je een DirectPlay en belast je de nas niet. Als je het materiaal gaat afspelen op een Apple TV, Nvidia shield, pc, etc dan vergt dat geen transcoding


    Precies, zelfs voor buitenshuis stream ik 1080p over 4g/5g met Kodi (met PlexKodiConnect).
  18. Avatar
    Joenemansch01/06/2022 09:18

    Omdat een vriendin Plex remote kijkt op haar crappy chromebook. Thuis …Omdat een vriendin Plex remote kijkt op haar crappy chromebook. Thuis gebruik ik idd direct play te doen om die reden. En ik moet zeggen dat ik het toch wel een geruststellende gedachte vind ook voor mezelf dat mocht plex gaan transcoderen vanwege Engelse subs of een exotisch geluidsformaat, dat het ook KAN. Zelf kijk ik via de LG smart TV app, en dat gaat heel goed. Al een tijd niet meer gechecked, maar niet echt op transcoding kunnen betrappen.


    subs gaan ook gewoon via directplay.
Avatar