Deze discussie is helaas niet meer beschikbaar
Verlopen

Dashcam? Always on?

Geplaatst op 1 jul 2020
Haloo,

ik ben op zoek naar een dashcam wat niet al te groot is (staat niet mooi vind ik), maar wel in 1080p en 24/7 opneemt.
uiteraard moet er een opslag zijn (het liefst met een micro-sd kaart)

Welke kan ik hiervoor nemen?

Eentje waarbij je de achterkant ook kunt opnemen zou fijner zijn.
Community Updates
Nieuwe reactie

20 Reacties

gesorteerd op
's avatar
  1. hng's avatar
    hng
    24/7 in 1080p HD op een micro SD? Succes er mee, dat ga je in je levenlang niet vinden. Of je moet elke paar dagen het kaartje willen vervangen.

    Er is een reden waarom bewakingscamera's altijd zo'n slechte beeldkwaliteit hebben, en dat is opslag.
    Met een redelijke kwaliteit is 1920 bij 1080 al gauw 9 GB per uur. Dat is gewoon veel te veel. Dan kun je twee dingen doen, meer compressie toepassen of de resolutie verlagen. Beiden hebben een effect op de kwaliteit.
  2. hng's avatar
    hng
    stonehedge01/07/2020 21:27

    @ProCurve @roy.vandijk @hng MIjn voornaamste doel is om tijdens het …@ProCurve @roy.vandijk @hng MIjn voornaamste doel is om tijdens het rijden, mocht er een aanrijding oid aankomen, dat op beeld te hebben.De 24/7 functie is meer voor schade bij inparkeren oid (vandaar dat ik ook dual wil; dus niet de binnenkant).Verder 'schrikt' het ook mensen af om iets aan de auto te doen. Ze denken dan 2x na om een stap te nemen. Dit geldt uitetaard niet altijd.En ik heb geen oprit.Verder ben ik bereid om een sd-kaart te kopen vanaf 128gb (ligt aan de dashcam of die hoger aan kan). En het zou mooi zijn als er een stukje software is die de videos na x aantal dagem verwijderd Dus ik hoef ze niet maandenlang opgeslagen te hebben.Edit: blackvue is toch aan de prijzige kant. Zo geavanceerd hoeft het allemaal niet voor mij. In principe is 720p ook voldoende.Wellicht in de toekomst dat blackvue handiger is in mijn situatie


    Ik kan je nu alvast vertellen dat een dashcam geen vandalisten afschrikt.

    Een loopend systeem doet trouwens precies wat jij omschrijft, het schrijft de oude opnames over met de nieuwe beelden. En dat zolang er stroom is.
    Nou is dat niet bepaald goed voor het SD-kaartje, die moet je dus wel na een paar jaar vervangen.
  3. hng's avatar
    hng
    stonehedge01/07/2020 21:56

    Vervangen van sd-kaart om 2 jaar ofsow vind ik niet zo erg.Heb jij een …Vervangen van sd-kaart om 2 jaar ofsow vind ik niet zo erg.Heb jij een idee welk dashcam geschikt zou zijn voor mij?Ik weet in ieder geval dat ik het volgende moet hebben:Dashcam- ... die minimaal 720p opneemt,- ... die een loop-functie heeft (een week opname zou voldoende zijn, daarna mag het overschreven worden),- ... waar een micro-sd kaartje in pastWat nog onbekend voor mij is:1fps? Event recording? 'Security cam'?


    Één FPS betekent letterlijk één frame per seconde, dus één beeld per elke seconde dat er wordt opgenomen. Voor normale video is dat ongeveer 24 FPS. Het scheelt een hoop geheugen om minder op te nemen, maar je neemt niet altijd alles op.

    Event recording betekent dat hij pas gaat opnemen zodra er wat gebeurt. Dat kan van door alles zijn, van beweging en geluiden tot schokken. (aangepast)
  4. ProCurve's avatar
    ProCurve
    stonehedge01/07/2020 21:56

    blackvue is toch aan de prijzige kant. Ik weet in ieder geval dat ik het …blackvue is toch aan de prijzige kant. Ik weet in ieder geval dat ik het volgende moet hebben:Dashcam- ... die minimaal 720p opneemt,- ... die een loop-functie heeft (een week opname zou voldoende zijn, daarna mag het overschreven worden),- ... waar een micro-sd kaartje in past


    Ligt een beetje aan je budget denk ik en als het zeer laag is zal je toch wat "must-haves" moeten wijzigen.

    Een 2ch (dual chanel) op minimaal HD 30fps (720p) met bitrate van 6+6 (redelijke kwaliteit) zit je met 128GB denkelijk net boven de 20 uur opname, maar dat ligt ook aan de cam zelf. Dus voor een week (168uur) heb je minimaal 1TB nodig en ik weet geen enkele dashcam die zo hoog gaat en of z'n microSD verkrijgbaar is. Of je moet met Cloud en LTE gaan werken en de beelden direct streamen/uploaden en dat jaagt de kosten weer omhoog.

    Ik weet helaas te weinig van dashcams om iets te kunnen aanbevelen, maar voor mijn eigen research heb ik ondervonden dat de lens/sensor belangrijk zijn ivm de beeldkwaliteit, ook in het donker. Als ik daarbij een aantal van jouw "musthaves" bijvoeg dan is parking-mode met buffer, event-recording en eventueel time-laps iets waar jij baat bij zou hebben en dan als "want" een cam die met een high capacity microSD om kan gaan (128TB of hoger)

    - "event-recording" wat hng zei, en daarbij is vaak ook een optie dat opname beveiligd kan worden dus niet overschreven zal worden bij een loop-recording.
    - "buffer" is een functie die (vraag me niet hoe) bij een event in parking-mode iets eerder beelden opslaat (een paar seconden)
    - "security cam" daarmee bedoelde ik of je een functie zocht die idd continue opneemt en beelden op tape of digitaal opslaat (niet waar een dashcam goed voor is).

    Misschien is iets als een Mini 0906 2CH iets? Zit je rond de 180,- ex ev. montage van de stroomvoorziening. Ik raad je in iedergeval aan om reviews door te lezen en filmpjes op te zoeken ivm beeldkwaliteit enz.

    Hoop dat je er iets aan hebt.
  5. ProCurve's avatar
    ProCurve
    Bedoel je met achterkant een dual cam (voorruit en achterruit) of single cam die vooruit en ook de binnenkant van je auto filmt (taxi cam)?
    Moet het 24/7 werken als “security cam” of in parking mode als event recording of misschien 1fps time-laps?

    Wellicht is een BlackVue iets voor je, heb je wel een PowerMagic batterij nodig. Nadeel is dat ze, zoals de Belgen zeggen vrij kostelijk zijn.
    Bij ome Ali heb ik vergelijkbare gezien, weet de kwaliteit niet.

    Heb zelf de DR750S-2CH, maar niet in parking mode, mooi beeld ook in het donker, voor 1080 achter 720. Valt niet op van buiten en je kan de ledjes uitzetten mocht je dat willen.
  6. SomeRandomGuy's avatar
    SomeRandomGuy
    hng01/07/2020 19:40

    24/7 in 1080p HD op een micro SD? Succes er mee, dat ga je in je levenlang …24/7 in 1080p HD op een micro SD? Succes er mee, dat ga je in je levenlang niet vinden. Of je moet elke paar dagen het kaartje willen vervangen.Er is een reden waarom bewakingscamera's altijd zo'n slechte beeldkwaliteit hebben, en dat is opslag.Met een redelijke kwaliteit is 1920 bij 1080 al gauw 9 GB per uur. Dat is gewoon veel te veel. Dan kun je twee dingen doen, meer compressie toepassen of de resolutie verlagen. Beiden hebben een effect op de kwaliteit.



    Dash cam 24/7 op micro SD kan makkelijk. Gewoon een dash cam met loop recording nemen en de G sensor doet de rest want neem aan dat het er om gaat, aangezien het 24/7 moet zijn, dat er ook eventuele films gemaakt worden bij schade tijdens parkeren. (aangepast)
  7. hng's avatar
    hng
    SomeRandomGuy01/07/2020 19:55

    Dash cam 24/7 op micro SD kan makkelijk. Gewoon een dash cam met loop …Dash cam 24/7 op micro SD kan makkelijk. Gewoon een dash cam met loop recording nemen en de G sensor doet de rest want neem aan dat het er om gaat, aangezien het 24/7 moet zijn, dat er ook eventuele films gemaakt worden bij schade tijdens parkeren.


    24/7 lijkt mij een week opnemen, zonder bestanden over te schrijven. Dat gaat moeilijk worden op een SD-kaart. (aangepast)
  8. SomeRandomGuy's avatar
    SomeRandomGuy
    hng01/07/2020 20:01

    24/7 lijkt mij een week opnemen, zonder bestanden over te schrijven. Dat …24/7 lijkt mij een week opnemen, zonder bestanden over te schrijven. Dat gaat moeilijk worden op een SD-kaart.



    Zeker, maar ik neem aan dat de persoon bedoeld dat de dash cam gewoon continu opneemt en bij eventuele schade tijdens het parkeren een filmpje heeft. Denk niet dat de intentie is om echt alles opgeslagen te hebben, want dan wordt het idd wel lastig.
  9. hng's avatar
    hng
    SomeRandomGuy01/07/2020 20:04

    Zeker, maar ik neem aan dat de persoon bedoeld dat de dash cam gewoon …Zeker, maar ik neem aan dat de persoon bedoeld dat de dash cam gewoon continu opneemt en bij eventuele schade tijdens het parkeren een filmpje heeft. Denk niet dat de intentie is om echt alles opgeslagen te hebben, want dan wordt het idd wel lastig.


    Soms kom je pas dagen later achter schade, dan heb je niet veel aan de beelden van gisteravond. En dan alsnog, je kunt voor schade tijdens parkeren beter een camera gericht op je oprit plaatsen. Een dashcam is eigenlijk alleen goed genoeg voor ongelukken, en dan vaak niet eens ongelukken waar jij bij betrokken bent. Of je moet zoals een Tesla rondom de hele auto opnemen.
  10. SomeRandomGuy's avatar
    SomeRandomGuy
    hng01/07/2020 20:15

    Soms kom je pas dagen later achter schade, dan heb je niet veel aan de …Soms kom je pas dagen later achter schade, dan heb je niet veel aan de beelden van gisteravond. En dan alsnog, je kunt voor schade tijdens parkeren beter een camera gericht op je oprit plaatsen. Een dashcam is eigenlijk alleen goed genoeg voor ongelukken, en dan vaak niet eens ongelukken waar jij bij betrokken bent. Of je moet zoals een Tesla rondom de hele auto opnemen.



    Je hebt wel degelijk iets aan de beelden van gisterenavond. Als je dashcasm loop recording en een G sensor heeft ( heeft zon beetje elke dash cam ) dan zorgt de cam ervoor dat dat filmpje van die specifieke gebeurtenis niet te overschrijven is. Als er dan een kenteken op de camera staat kan je er in ieder geval iets mee.
    En niet iedereen heeft een oprit om een camera op te hangen, dus een dash cam kan zeker helpen
  11. hng's avatar
    hng
    SomeRandomGuy01/07/2020 20:18

    Je hebt wel degelijk iets aan de beelden van gisterenavond. Als je …Je hebt wel degelijk iets aan de beelden van gisterenavond. Als je dashcasm loop recording en een G sensor heeft ( heeft zon beetje elke dash cam ) dan zorgt de cam ervoor dat dat filmpje van die specifieke gebeurtenis niet te overschrijven is. Als er dan een kenteken op de camera staat kan je er in ieder geval iets mee.En niet iedereen heeft een oprit om een camera op te hangen, dus een dash cam kan zeker helpen


    Ik doel meer op vandalisme, geen ongelukje tijdens het inparkeren of wegrijden.
  12. SomeRandomGuy's avatar
    SomeRandomGuy
    hng01/07/2020 20:20

    Ik doel meer op vandalisme, geen ongelukje tijdens het inparkeren of …Ik doel meer op vandalisme, geen ongelukje tijdens het inparkeren of wegrijden.



    Klopt, maar meestal installeer je geen dash cam tegen vandalisme. En dan helpt een normale camera ook niet, of die persoon moet zo slim zijn om vol in de camera te kijken zonder enige bedekking.
  13. hng's avatar
    hng
    SomeRandomGuy01/07/2020 20:23

    Klopt, maar meestal installeer je geen dash cam tegen vandalisme. En dan …Klopt, maar meestal installeer je geen dash cam tegen vandalisme. En dan helpt een normale camera ook niet, of die persoon moet zo slim zijn om vol in de camera te kijken zonder enige bedekking.


    Een camera plaats je nooit voor de politie, maar voor de verzekering. De verzekeraar maakt het verder niet uit wie het is. (aangepast)
  14. SomeRandomGuy's avatar
    SomeRandomGuy
    hng01/07/2020 20:25

    Een camera plaats je nooit voor de politie, maar voor de verzekering. De …Een camera plaats je nooit voor de politie, maar voor de verzekering. De verzekeraar maakt het verder niet uit wie het is.



    Daar heb je dan ook weer een punt. Maar goed, als je een oprit hebt dan is het beter om een soort van camera neer te hangen. Heb je dat niet, dan is een dash cam zeker geen slecht alternatief, want je kan altijd de resolutie lager zetten en dan kan je altijd 24 uur aan film beschikbaar hebben mocht het nodig moeten zijn.
  15. hng's avatar
    hng
    SomeRandomGuy01/07/2020 20:27

    Daar heb je dan ook weer een punt. Maar goed, als je een oprit hebt dan is …Daar heb je dan ook weer een punt. Maar goed, als je een oprit hebt dan is het beter om een soort van camera neer te hangen. Heb je dat niet, dan is een dash cam zeker geen slecht alternatief, want je kan altijd de resolutie lager zetten en dan kan je altijd 24 uur aan film beschikbaar hebben mocht het nodig moeten zijn.


    Nee, maar overschat de waarde niet. Het beeld van een dashcam is altijd best belabberd. Bij ongelukken waar totaal geen ander beeld is kan het veel baat bieden, zeker wanneer er forensisch onderzoek op wordt verricht. Maar bij een verzekeraar komt het op een grote stapel en wordt er niet echt zorgvuldig naar gekeken. Als het dan niet meteen duidelijk is heb je weinig aan de beelden.
  16. SomeRandomGuy's avatar
    SomeRandomGuy
    hng01/07/2020 20:40

    Nee, maar overschat de waarde niet. Het beeld van een dashcam is altijd …Nee, maar overschat de waarde niet. Het beeld van een dashcam is altijd best belabberd. Bij ongelukken waar totaal geen ander beeld is kan het veel baat bieden, zeker wanneer er forensisch onderzoek op wordt verricht. Maar bij een verzekeraar komt het op een grote stapel en wordt er niet echt zorgvuldig naar gekeken. Als het dan niet meteen duidelijk is heb je weinig aan de beelden.



    Dat het niet altijd iets is daar heb je gelijk in. 1 Van mijn eerste dashcams leek het wel opgenomen door een tamagotchi. Maar goed, is altijd beter dan niets. Met niets heb je niets. Met een belabberd beeld heb je altijd nog iets en kans op meer.
  17. stonehedge's avatar
    stonehedge Auteur




    MIjn voornaamste doel is om tijdens het rijden, mocht er een aanrijding oid aankomen, dat op beeld te hebben.

    De 24/7 functie is meer voor schade bij inparkeren oid (vandaar dat ik ook dual wil; dus niet de binnenkant).

    Verder 'schrikt' het ook mensen af om iets aan de auto te doen. Ze denken dan 2x na om een stap te nemen. Dit geldt uitetaard niet altijd.

    En ik heb geen oprit.

    Verder ben ik bereid om een sd-kaart te kopen vanaf 128gb (ligt aan de dashcam of die hoger aan kan).
    En het zou mooi zijn als er een stukje software is die de videos na x aantal dagem verwijderd
    Dus ik hoef ze niet maandenlang opgeslagen te hebben.

    Edit: blackvue is toch aan de prijzige kant. Zo geavanceerd hoeft het allemaal niet voor mij. In principe is 720p ook voldoende.
    Wellicht in de toekomst dat blackvue handiger is in mijn situatie (aangepast)
  18. stonehedge's avatar
    stonehedge Auteur
    hng01/07/2020 21:41

    Ik kan je nu alvast vertellen dat een dashcam geen vandalisten …Ik kan je nu alvast vertellen dat een dashcam geen vandalisten afschrikt.Een loopend systeem doet trouwens precies wat jij omschrijft, het schrijft de oude opnames over met de nieuwe beelden. En dat zolang er stroom is.Nou is dat niet bepaald goed voor het SD-kaartje, die moet je dus wel na een paar jaar vervangen.


    Vervangen van sd-kaart om 2 jaar ofsow vind ik niet zo erg.

    Heb jij een idee welk dashcam geschikt zou zijn voor mij?

    Ik weet in ieder geval dat ik het volgende moet hebben:
    Dashcam
    - ... die minimaal 720p opneemt,
    - ... die een loop-functie heeft (een week opname zou voldoende zijn, daarna mag het overschreven worden),
    - ... waar een micro-sd kaartje in past

    Wat nog onbekend voor mij is:
    1fps? Event recording? 'Security cam'?
  19. SSQ's avatar
    SSQ
    Zou leuk zijn als die kut autofabrikanten zo'n ingebouwde systeem kunnen aanbieden (tesla sentry, Mercedes etc). Qua opslag heb ik toch al een SSD in de auto nu. Die losse dashcams zijn meehhhh. Moet je toch altijd kijken waar je de kabels trekt (uitkijken met zijairbags etc).
  20. hng's avatar
    hng
    SSQ02/07/2020 00:25

    Zou leuk zijn als die kut autofabrikanten zo'n ingebouwde systeem kunnen …Zou leuk zijn als die kut autofabrikanten zo'n ingebouwde systeem kunnen aanbieden (tesla sentry, Mercedes etc). Qua opslag heb ik toch al een SSD in de auto nu. Die losse dashcams zijn meehhhh. Moet je toch altijd kijken waar je de kabels trekt (uitkijken met zijairbags etc).


    Wil je nou premium functies in een budgetwagen? (aangepast)
's avatar