Geld lenen zonder tussenkomst bank

17
jun 16e 2020
Is er iemand die ervaring heeft met zogeheten "particulieren leningen"? Of dit toevallig zelf aanbied?

Ik kan op internet 2 bedrijven vinden en n hoop malifide sites.
Community Updates
Overig
Beste reacties
Nee bedankt
17 Reacties
Wil je geld uitlenen of zelf lenen?

Edit, nog steeds geen idee wat je wilt.
Maar je zou kunnen kijken naar 'p2p leningen'.
Aangepast door: "MichaelNL" jun 17e
Nee bedankt
Je kunt in principe een leenovereenkomst met iedereen sluiten.
Lenen tussen twee particulieren is eigenlijk altijd een waardeloos idee. 90% van de tijd betreft het familie en vrienden en dat gaat veel te vaak fout.
Je hebt als uitlener geen poot om op te staan, tenzij je het zowaar bij een notaris hebt vastgelegd en je civiele rechtzaken wilt starten, zelfs dan niet wanneer de ontvanglener de schuldsanering raakt.
Nooit lenen aan of van particulieren.
Mr.Deal18/06/2020 01:42

Lenen tussen twee particulieren is eigenlijk altijd een waardeloos idee. …Lenen tussen twee particulieren is eigenlijk altijd een waardeloos idee. 90% van de tijd betreft het familie en vrienden en dat gaat veel te vaak fout. Je hebt als uitlener geen poot om op te staan, tenzij je het zowaar bij een notaris hebt vastgelegd en je civiele rechtzaken wilt starten, zelfs dan niet wanneer de ontvanglener de schuldsanering raakt. Nooit lenen aan of van particulieren.


Nee hoor, een leenovereenkomst is gewoon rechtsgeldig. Ook zonder notariële vastlegging. Het is zelfs gunstiger om voor een hoog bedrag een lening uit te geven dan een schenking te doen, vanwege de schenkbelasting. En ja, mocht er wat zijn en kom je er niet samen uit, dan moet je een civiele zaak starten. Maar, dat moet een bank of kredietverstrekker ook. Je kunt niet zo maar een deurwaarder of de politie op iemand afsturen, je hebt altijd een vonnis van de rechter nodig.
Aangepast door: "hng" jun 18e
Een particuliere lening is gewoon mogelijk en zeer gunstig. In Nederland is iets rechtsgeldig wanneer beide partijen een handtekening hebben geplaatst en als je daarin omschrijft dat je een lening doet voor bedrag x met een looptijd van y maanden in de vorm van een lineaire hypotheek of dergelijke, dan is dat ook rechtsgeldig en mag je het dus in geval dat het woning betreft ook bij de belastingaangifte dit als aftrekpost opgeven. Heb je dus zeer hechte familie, dan krijg je het rentebedrag dat je betaald zo onder de tafel terug zodat zij hun bedrag wel krijgen zonder rente, en kun je ook nog eens renteaftrek terugkrijgen via belastingdienst. Natuurlijk moet het wel reëel zijn, dus een rente van 9% voor particulier is vrij normaal, want je hebt geen onderpand. Volgens mij rekent de bank ook zeer hoge rentes voor zulke leningen.

Ik ga niet in op details die je natuurlijk wel even moet uitzoeken en opnemen in zo'n contract, maar daarin moet dus wel expliciet staan dat bijv. bij overlijden, of bij verkoop van het huis o.i.d, dat dan het restant bedrag ineens terugbetaald moet worden of overgedragen wordt aan wie dan ook.... als je dat niet goed indekt, dan heb je als uitlenende partij weinig in te brengen
honnes18/06/2020 08:32

Een particuliere lening is gewoon mogelijk en zeer gunstig. In Nederland …Een particuliere lening is gewoon mogelijk en zeer gunstig. In Nederland is iets rechtsgeldig wanneer beide partijen een handtekening hebben geplaatst en als je daarin omschrijft dat je een lening doet voor bedrag x met een looptijd van y maanden in de vorm van een lineaire hypotheek of dergelijke, dan is dat ook rechtsgeldig en mag je het dus in geval dat het woning betreft ook bij de belastingaangifte dit als aftrekpost opgeven. Heb je dus zeer hechte familie, dan krijg je het rentebedrag dat je betaald zo onder de tafel terug zodat zij hun bedrag wel krijgen zonder rente, en kun je ook nog eens renteaftrek terugkrijgen via belastingdienst. Natuurlijk moet het wel reëel zijn, dus een rente van 9% voor particulier is vrij normaal, want je hebt geen onderpand. Volgens mij rekent de bank ook zeer hoge rentes voor zulke leningen.Ik ga niet in op details die je natuurlijk wel even moet uitzoeken en opnemen in zo'n contract, maar daarin moet dus wel expliciet staan dat bijv. bij overlijden, of bij verkoop van het huis o.i.d, dat dan het restant bedrag ineens terugbetaald moet worden of overgedragen wordt aan wie dan ook.... als je dat niet goed indekt, dan heb je als uitlenende partij weinig in te brengen


Eens, dan zit je in een familiebank constructie te denken, erg gunstig voor hypotheken.

Ik zat meer te denken aan 10/20 k voor een auto of iets dergelijk.


hng18/06/2020 03:25

Nee hoor, een leenovereenkomst is gewoon rechtsgeldig. Ook zonder …Nee hoor, een leenovereenkomst is gewoon rechtsgeldig. Ook zonder notariële vastlegging. Het is zelfs gunstiger om voor een hoog bedrag een lening uit te geven dan een schenking te doen, vanwege de schenkbelasting. En ja, mocht er wat zijn en kom je er niet samen uit, dan moet je een civiele zaak starten. Maar, dat moet een bank of kredietverstrekker ook. Je kunt niet zo maar een deurwaarder of de politie op iemand afsturen, je hebt altijd een vonnis van de rechter nodig.



Ik ben hier een paar jaar terug eens ingedoken bij de vraag vrienden geld te lenen voor de aanschaf van een auto, en er uiteindelijk van teruggekomen vanwege het risico. In mijn herinnering afgeschreven als "geen poot om op te staan zonder notaris", maar je hebt gelijk, schriftelijk samen overeenkomen is ook zeker bindend. Ik was nieuwsgierig, dus heb wel weer opnieuw gevonden waarom ik de "zonder notaris"-versie had afgeschreven: (samenvatting, je kunt claimen/beslagleggen zonder tussenkomst rechter)

Interessant stukje:

Leningsovereenkomst bij de notaris sluiten

Een veelgehoord misverstand is, dat leningsovereenkomsten enkel geldig zijn als ze bij de notaris worden gesloten. Dat is, zoals hierboven te zien is, onjuist. Wel kan het sluiten van een leningsovereenkomst ten overstaan van een notaris een tweetal voordelen opleveren:

Zo is een dergelijk document te kwalificeren als ‘authentieke akte’, waardoor het dwingend bewijs ten aanzien van beide partijen, maar ook ten aanzien van derden oplevert. Een ‘gewone overeenkomst’ (de ‘onderhandse akte’) levert enkel dwingend bewijs op tussen de beide partijen.Daarnaast is een voordeel dat het sluiten van een leningsovereenkomst bij de notaris direct een executoriale titel oplevert. Dat wil zeggen dat er in het geval van het niet nakomen van de terugbetalingsverplichtingen direct beslag kan worden gelegd, zonder dat daar tussenkomst van de rechter voor nodig is. Wel blijkt uit de jurisprudentie hieromtrent, dat duidelijk moet blijken uit de notariële akte wat er precies verschuldigd is. Is dat niet het geval, dan is beslaglegging zonder tussenkomst van de rechter niet mogelijk.Een nadeel van het sluiten van een leningsovereenkomst bij een notaris is logischerwijs, dat er aanzienlijke kosten aan verbonden zijn. Uiteraard zal per geval moeten worden afgewogen of dit zinvol is en hangt dit onder meer af van de betrouwbaarheid van de wederpartij en (in grote mate) van hoe hoog het geleende bedrag is.


Mr.Deal18/06/2020 15:17

Eens, dan zit je in een familiebank constructie te denken, erg gunstig …Eens, dan zit je in een familiebank constructie te denken, erg gunstig voor hypotheken. Ik zat meer te denken aan 10/20 k voor een auto of iets dergelijk. Ik ben hier een paar jaar terug eens ingedoken bij de vraag vrienden geld te lenen voor de aanschaf van een auto, en er uiteindelijk van teruggekomen vanwege het risico. In mijn herinnering afgeschreven als "geen poot om op te staan zonder notaris", maar je hebt gelijk, schriftelijk samen overeenkomen is ook zeker bindend. Ik was nieuwsgierig, dus heb wel weer opnieuw gevonden waarom ik de "zonder notaris"-versie had afgeschreven: (samenvatting, je kunt claimen/beslagleggen zonder tussenkomst rechter)Interessant stukje: Leningsovereenkomst bij de notaris sluitenEen veelgehoord misverstand is, dat leningsovereenkomsten enkel geldig zijn als ze bij de notaris worden gesloten. Dat is, zoals hierboven te zien is, onjuist. Wel kan het sluiten van een leningsovereenkomst ten overstaan van een notaris een tweetal voordelen opleveren:Zo is een dergelijk document te kwalificeren als ‘authentieke akte’, waardoor het dwingend bewijs ten aanzien van beide partijen, maar ook ten aanzien van derden oplevert. Een ‘gewone overeenkomst’ (de ‘onderhandse akte’) levert enkel dwingend bewijs op tussen de beide partijen.Daarnaast is een voordeel dat het sluiten van een leningsovereenkomst bij de notaris direct een executoriale titel oplevert. Dat wil zeggen dat er in het geval van het niet nakomen van de terugbetalingsverplichtingen direct beslag kan worden gelegd, zonder dat daar tussenkomst van de rechter voor nodig is. Wel blijkt uit de jurisprudentie hieromtrent, dat duidelijk moet blijken uit de notariële akte wat er precies verschuldigd is. Is dat niet het geval, dan is beslaglegging zonder tussenkomst van de rechter niet mogelijk.Een nadeel van het sluiten van een leningsovereenkomst bij een notaris is logischerwijs, dat er aanzienlijke kosten aan verbonden zijn. Uiteraard zal per geval moeten worden afgewogen of dit zinvol is en hangt dit onder meer af van de betrouwbaarheid van de wederpartij en (in grote mate) van hoe hoog het geleende bedrag is.


Ik zelf zou nog eerder aan vreemden geld lenen met leen overeenkomst en krediet check dan aan vrienden/bekenden/familie.

Er kan zoveel gezeik door de lening komen dat de vriendschap onder druk komt te staan, dat is zo zonde.
MichaelNL18/06/2020 20:08

Ik zelf zou nog eerder aan vreemden geld lenen met leen overeenkomst en …Ik zelf zou nog eerder aan vreemden geld lenen met leen overeenkomst en krediet check dan aan vrienden/bekenden/familie.Er kan zoveel gezeik door de lening komen dat de vriendschap onder druk komt te staan, dat is zo zonde.


Ik heb hetzelfde, ik vertrouw mijn vrienden 100% en wil gerust wat voorschieten indien nodig, maar ik ga geen duizenden Euro's uitlenen met het risico om vrienden te verliezen vanwege geld.

Ik snap ook niet waarom je geld wilt lenen voor een auto eerlijk gezegd, wat je niet hebt moet je eerst verdienen om uit te geven vind ik altijd. Zeker met auto's, die worden snel minder waard en dan komt de lening ook onder water te staan (onderpand is minder waard dan de lening).
Thijs9219/06/2020 10:05

Ik heb hetzelfde, ik vertrouw mijn vrienden 100% en wil gerust wat …Ik heb hetzelfde, ik vertrouw mijn vrienden 100% en wil gerust wat voorschieten indien nodig, maar ik ga geen duizenden Euro's uitlenen met het risico om vrienden te verliezen vanwege geld. Ik snap ook niet waarom je geld wilt lenen voor een auto eerlijk gezegd, wat je niet hebt moet je eerst verdienen om uit te geven vind ik altijd. Zeker met auto's, die worden snel minder waard en dan komt de lening ook onder water te staan (onderpand is minder waard dan de lening).



Stel je bent een tijd werkloos en daardoor je spaargeld heb moeten aanspreken om te overleven en je hebt eindelijk een baan gevonden die helaas wel wat verder weg is.
Waardoor je een auto nodig hebt, want het ov komt er niet of duurt zo enorm lang dan het niet te doen, dan snap ik best dat je wellicht wat geld gaat/moet lenen voor een auto.
Wellicht een mogelijkheid om te bekijken is bitcoin leningen (google: bitcoin lending). Ik heb hier zelf geen ervaring mee, maar mensen kunnen voor een paar procent rente hun bitcoin (uit)lenen (die je dan kunt inwisselen voor euros). Hier zal ook wel sprake zijn van malafide en niet malafide sites maar wellicht waard om te onderzoeken. Nogmaals, ik heb er geen ervaring mee en ook niet veel verstand van het lending gedeelte maar wellicht dat hier voor jou een mogelijkheid in zit.
pizzabroodje19/06/2020 10:30

Wellicht een mogelijkheid om te bekijken is bitcoin leningen (google: …Wellicht een mogelijkheid om te bekijken is bitcoin leningen (google: bitcoin lending). Ik heb hier zelf geen ervaring mee, maar mensen kunnen voor een paar procent rente hun bitcoin (uit)lenen (die je dan kunt inwisselen voor euros). Hier zal ook wel sprake zijn van malafide en niet malafide sites maar wellicht waard om te onderzoeken. Nogmaals, ik heb er geen ervaring mee en ook niet veel verstand van het lending gedeelte maar wellicht dat hier voor jou een mogelijkheid in zit.


Lijkt me zeer onverstandig om dat te gaan doen, gezien de enorme fluctuaties.
MichaelNL19/06/2020 10:25

Stel je bent een tijd werkloos en daardoor je spaargeld heb moeten …Stel je bent een tijd werkloos en daardoor je spaargeld heb moeten aanspreken om te overleven en je hebt eindelijk een baan gevonden die helaas wel wat verder weg is. Waardoor je een auto nodig hebt, want het ov komt er niet of duurt zo enorm lang dan het niet te doen, dan snap ik best dat je wellicht wat geld gaat/moet lenen voor een auto.


Als er uitzicht is, dan is een relatief kort leasecontract de oplossing.
hng19/06/2020 15:54

Als er uitzicht is, dan is een relatief kort leasecontract de oplossing.


Zou kunnen, maar dan betaal je naar alle waarschijnlijkheid meer aan het leasebedrag dan aan rente.
Als je in zo een situatie zit dan ga je toch geen dure auto halen lijkt me.
Hooguit misschien 10k afhankelijk van je inkomen.

Stel ik zat in zo een situatie dan had ik een auto gehaalt van max 3k a 4k en dan zo snel mogelijk de lening aflossen en daarna een buffer opbouwen.
MichaelNL19/06/2020 16:15

Zou kunnen, maar dan betaal je naar alle waarschijnlijkheid meer aan het …Zou kunnen, maar dan betaal je naar alle waarschijnlijkheid meer aan het leasebedrag dan aan rente.Als je in zo een situatie zit dan ga je toch geen dure auto halen lijkt me.Hooguit misschien 10k afhankelijk van je inkomen.Stel ik zat in zo een situatie dan had ik een auto gehaalt van max 3k a 4k en dan zo snel mogelijk de lening aflossen en daarna een buffer opbouwen.


Goedkoop leasen scheelt een hoop gedoe tegenover een auto financieren. Er ziin veel meer kosten verbonden aan een auto. Na het leasecontract ben je er echt vanaf, dat kun je niet zo snel zeggen van een lening. Voor €3000 kun je niet eens een fatsoenlijke lening krijgen.
Aangepast door: "hng" jun 19e
MichaelNL19/06/2020 10:25

Stel je bent een tijd werkloos en daardoor je spaargeld heb moeten …Stel je bent een tijd werkloos en daardoor je spaargeld heb moeten aanspreken om te overleven en je hebt eindelijk een baan gevonden die helaas wel wat verder weg is. Waardoor je een auto nodig hebt, want het ov komt er niet of duurt zo enorm lang dan het niet te doen, dan snap ik best dat je wellicht wat geld gaat/moet lenen voor een auto.


Ten eerste hoe lang was de periode, en was je buffer mss te klein.
Ten tweede hoeveel moet je lenen voor een auto. Voor 500 euro heb je een kleine Japanner met een apk waar je weer elf maanden mee vooruit kan.
Aangepast door: "fenlong.ni" jul 7e
fenlong.ni07/07/2020 11:09

Ten eerste hoe lang was de periode, en was je buffer mss te klein. Ten …Ten eerste hoe lang was de periode, en was je buffer mss te klein. Ten tweede hoeveel moet je lenen voor een auto. Voor 500 euro heb je een kleine Japanner met een apk waar je weer elf maanden mee vooruit kan.


Veel hebben niet eens een buffer.
En ook voor €500 kan het zijn dat iemand het moet gaan lenen.
Plaats reactie
Avatar
@
    Tekst