Wanneer betaal je inklaringskosten?

43
jan 5e
Ik heb kleding besteld uit Zuid-Korea met een waarde van minder dan €20 (door kortingscode) via EMS verzending. Nu krijg ik een bericht van PostNL dat ik inklaringskosten/remboursbedrag van €23,59. Is dit terecht?

Worden de inklaringskosten berekend over het bedrag dat ik heb betaald (€17) of de originele prijs voor korting (28€).

En als ik het betaal en bezwaar maak, krijg ik dan het volledige bedrag terug? Heeft iemand hier ervaring mee?
Community Updates
Bestellen uit het buitenland
43 Reacties
Helaas is het zo dat als je bezwaar indient en ook al wordt de extra aanslag verworpen dat de inklaringskosten nog steeds niet vervalt en dan ook betaald moet worden.
Dit heb ik in een hele boel topics gelezen op foras, zelf heb ik er geen evaring mee.
Aangepast door: "MichaelNL" jan 5e
Itsez05/01/2020 18:16

https://nl.pepper.com/discussies/tips-tricks-bestellen-in-china-douanekosten-btw-en-importheffingen-98946


Bedankt voor de info. Helaas beantwoordt het niet (al) mijn vragen.
Aangepast door: "Elisa_" jan 5e
Je zal al zeker moeten betalen en dan bezwaar indienen. Hier wel volledig bedrag terug gekregen maar denk dat geval per geval wordt bekeken. Succes!!
Door een kortingscode verandert de waarde van het artikel niet, alleen het bedrag dat je betaalt. Bij invoer wordt de waarde (dus niet het uiteindelijk betaalde bedrag) als grondslag gebruikt. Als die boven de 22 euro is ben je helaas terecht aangeslagen en heb je pech gehad.
Je kunt natuurlijk gewoon het pakket weigeren en je geld terug vragen, volgende keer misschien meer geluk.
PeppuhDaHouse05/01/2020 19:37

Door een kortingscode verandert de waarde van het artikel niet, alleen het …Door een kortingscode verandert de waarde van het artikel niet, alleen het bedrag dat je betaalt. Bij invoer wordt de waarde (dus niet het uiteindelijk betaalde bedrag) als grondslag gebruikt. Als die boven de 22 euro is ben je helaas terecht aangeslagen en heb je pech gehad.Je kunt natuurlijk gewoon het pakket weigeren en je geld terug vragen, volgende keer misschien meer geluk.


Die €22 gaat toch om het bedrag dat je uiteindelijk hebt betaald..
Elisa_05/01/2020 19:49

Die €22 gaat toch om het bedrag dat je uiteindelijk hebt betaald..


Nee het gaat om de waarde van het product. De verkoper moet die zelf op de verzending aangeven, als die dat "netjes" gedaan heeft (en bij marktplaatsen zoals bijvoorbeeld AliExpress weet de verkoper vaak niet eens van de korting af) wordt die waarde gewoon gebruikt voor de invoer.
Voor de waarde maakt het niets uit hoe je die betaald hebt (creditcard, inruil ander product, kortingsbon). Dat is het risico van importeren, vaak heb je "geluk" soms moet je netjes betalen. Ik probeer meestal, waar mogelijk, losse bestellingen te plaatsen die elk onder de 22 euro waarde blijven om die reden.
PeppuhDaHouse05/01/2020 20:00

Nee het gaat om de waarde van het product. De verkoper moet die zelf op de …Nee het gaat om de waarde van het product. De verkoper moet die zelf op de verzending aangeven, als die dat "netjes" gedaan heeft (en bij marktplaatsen zoals bijvoorbeeld AliExpress weet de verkoper vaak niet eens van de korting af) wordt die waarde gewoon gebruikt voor de invoer.Voor de waarde maakt het niets uit hoe je die betaald hebt (creditcard, inruil ander product, kortingsbon). Dat is het risico van importeren, vaak heb je "geluk" soms moet je netjes betalen. Ik probeer meestal, waar mogelijk, losse bestellingen te plaatsen die elk onder de 22 euro waarde blijven om die reden.


Nee, het gaat om het bedrag dat je betaald hebt.
Itsez05/01/2020 21:20

Nee, het gaat om het bedrag dat je betaald hebt.


Nee toch? Als ik een product met een veel hogere waarde koop voor 20€ is dat niet echt reëel. Ik ben geen expert, maar meen toch echt dat het zo in elkaar steekt. Zo kan je alles neppen natuurlijk.

De douane bepaald wel degelijk of de opgegeven waarde klopt en past waar nodig aan. Wat je dan betaald hebt is niet echt belangrijk.
Aangepast door: "Sandero" jan 5e
Itsez05/01/2020 21:20

Nee, het gaat om het bedrag dat je betaald hebt.


Dat is, helaas, echt niet waar.

in het handboek douane is een heel hoofdstuk, hoofdstuk 9 voor wie het op wil zoeken, aan de douane waarde besteed.

Het uitgangspunt van de Code is als volgt omschreven:

"De grondslag voor de berekening van de douanewaarde van de goederen behoort te zijn, zoveel als mogelijk is, de transactiewaarde van de goederen waarvan de waarde wordt vastgesteld. Als aan de invoer geen transactiewaarde ten grondslag ligt, worden andere methoden gebruikt."


Als je vervolgens gaat kijken hoe de transactie waarde wordt opgebouwd zie je (Let op de twee vet gedrukte delen).


De douanewaarde van de ingevoerde goederen is de transactiewaarde van die goederen. Dat wil zeggen: de werkelijk voor de goederen betaalde of te betalen prijs.
<Knip>

De prijs kunt u mogelijk verhogen met de volgende kosten of waarden:

<Knip>

waarde van goederen en diensten die de koper gratis of voor een verminderd bedrag heeft geleverd;

<Knip>
Aangepast door: "PeppuhDaHouse" jan 5e
PeppuhDaHouse05/01/2020 21:33

Dat is, helaas, echt niet waar.in het handboek douane is een heel …Dat is, helaas, echt niet waar.in het handboek douane is een heel hoofdstuk, hoofdstuk 9 voor wie het op wil zoeken, aan de douane waarde besteed.Het uitgangspunt van de Code is als volgt omschreven:"De grondslag voor de berekening van de douanewaarde van de goederen behoort te zijn, zoveel als mogelijk is, de transactiewaarde van de goederen waarvan de waarde wordt vastgesteld. Als aan de invoer geen transactiewaarde ten grondslag ligt, worden andere methoden gebruikt."Als je vervolgens gaat kijken hoe de transactie waarde wordt opgebouwd zie je (Let op de twee vet gedrukte delen).transactiewaarde van de ingevoerde goederenDe douanewaarde van de ingevoerde goederen is de transactiewaarde van die goederen. Dat wil zeggen: de werkelijk voor de goederen betaalde of te betalen prijs. Onder voorwaarden kan een eerdere transactie in een reeks van transacties worden gebruikt. Wel geldt dat de aangever alle gegevens en handelsbescheiden moet kunnen overleggen voor het bepalen van de douanewaarde. Ook een latere transactie in een reeks van transacties kan worden gebruikt.(artikel 29 CDW en artikel 147 TVo. CDW)De prijs kunt u mogelijk verhogen met de volgende kosten of waarden:kosten van bemiddeling met uitzondering van inkoopcommissie;kosten van verpakkingsmiddelen en verpakken;waarde van goederen en diensten die de koper gratis of voor een verminderd bedrag heeft geleverd;royalty's en licentierechten die door de koper worden betaald voor de ingevoerde goederen op basis van een voorwaarde van de verkoop;waarde van opbrengsten (winsten) bij verdere distributie die de verkoper ten goede komt;kosten van vervoer en verzekering en andere kosten die verband houden met het vervoer tot aan het douanegebied van de Gemeenschap.Let opDe kosten of waarden kunnen alleen worden toegevoegd als deze niet in de werkelijk betaalde of te betalen prijs zijn inbegrepen.(artikel 32 CDW)


Maar worden die “waarden” niet bepaald als je geen bewijs hebt? Want ik heb namelijk wel een factuur dat het bedrag minder dan €22 is.

& bedankt voor de info btw.
Aangepast door: "Elisa_" jan 5e
Elisa_05/01/2020 21:45

Maar worden die “waarden” niet bepaald als je geen bewijs hebt? Want ik heb …Maar worden die “waarden” niet bepaald als je geen bewijs hebt? Want ik heb namelijk wel een factuur dat het bedrag minder dan €22 is.& bedankt voor de info btw.


Als het goed is heeft de verzender dit gewoon opgegeven bij verzending, vermoedelijk in dollars. Ook dat gaat gezien de wisselkoersen wel eens mis met grensgevallen. Wellicht dat dat de reden is dat veel verkopers de waarde altijd iets lager aanhouden bij aangifte
PeppuhDaHouse05/01/2020 21:47

Als het goed is heeft de verzender dit gewoon opgegeven bij verzending, …Als het goed is heeft de verzender dit gewoon opgegeven bij verzending, vermoedelijk in dollars. Ook dat gaat gezien de wisselkoersen wel eens mis met grensgevallen. Wellicht dat dat de reden is dat veel verkopers de waarde altijd iets lager aanhouden bij aangifte


Klopt, dat heb ik vaker gehad dat ik een hoger bedrag dan 22€ heb betaald, maar dat het minder op het pakket is. Ik weet nu niet wat de verkoper als waarde op het pakket heeft gezet. Maar Ik vraag mij dus nu af of ik bezwaar kan maken als ik bewijs (factuur en afschrijving) heb dat ik een minder dan 22€ heb betaald voor producten. Dus daar zou geen btw/invoerrechten over betaald hoeven te worden.
Sandero05/01/2020 21:25

Nee toch? Als ik een product met een veel hogere waarde koop voor 20€ is d …Nee toch? Als ik een product met een veel hogere waarde koop voor 20€ is dat niet echt reëel. Ik ben geen expert, maar meen toch echt dat het zo in elkaar steekt. Zo kan je alles neppen natuurlijk.De douane bepaald wel degelijk of de opgegeven waarde klopt en past waar nodig aan. Wat je dan betaald hebt is niet echt belangrijk.


PeppuhDaHouse05/01/2020 21:33

Dat is, helaas, echt niet waar.in het handboek douane is een heel …Dat is, helaas, echt niet waar.in het handboek douane is een heel hoofdstuk, hoofdstuk 9 voor wie het op wil zoeken, aan de douane waarde besteed.Het uitgangspunt van de Code is als volgt omschreven:"De grondslag voor de berekening van de douanewaarde van de goederen behoort te zijn, zoveel als mogelijk is, de transactiewaarde van de goederen waarvan de waarde wordt vastgesteld. Als aan de invoer geen transactiewaarde ten grondslag ligt, worden andere methoden gebruikt."Als je vervolgens gaat kijken hoe de transactie waarde wordt opgebouwd zie je (Let op de twee vet gedrukte delen).De douanewaarde van de ingevoerde goederen is de transactiewaarde van die goederen. Dat wil zeggen: de werkelijk voor de goederen betaalde of te betalen prijs. <Knip>De prijs kunt u mogelijk verhogen met de volgende kosten of waarden:<Knip>waarde van goederen en diensten die de koper gratis of voor een verminderd bedrag heeft geleverd;<Knip>


Het gaat om de transactiewaarde "Met transactiewaarde wordt bedoeld: de werkelijk betaalde of te betalen prijs uitgedrukt in geld, die is voortgevloeid uit een verkoopovereenkomst".

De waarde van een artikel is het beste vast te stellen aan de hand van het verkoopbedrag, een PlayStation voor 2 euro klopt natuurlijk niet met de daadwerkelijke waarde. Echter, een paar euro korting zorgt er niet voor dat de waarde van het product hoger zou moeten zijn.
Elisa_05/01/2020 21:54

Klopt, dat heb ik vaker gehad dat ik een hoger bedrag dan 22€ heb betaald, …Klopt, dat heb ik vaker gehad dat ik een hoger bedrag dan 22€ heb betaald, maar dat het minder op het pakket is. Ik weet nu niet wat de verkoper als waarde op het pakket heeft gezet. Maar Ik vraag mij dus nu af of ik bezwaar kan maken als ik bewijs (factuur en afschrijving) heb dat ik een minder dan 22€ heb betaald voor producten. Dus daar zou geen btw/invoerrechten over betaald hoeven te worden.


Formeel heb je geen gelijk, maar je kunt het altijd proberen uiteraard. bezwaar maken is immers gratis, en dan doen ze ook nog eens iets voor de inklaringskosten.
Itsez05/01/2020 22:01

Het gaat om de transactiewaarde "Met transactiewaarde wordt bedoeld: de …Het gaat om de transactiewaarde "Met transactiewaarde wordt bedoeld: de werkelijk betaalde of te betalen prijs uitgedrukt in geld, die is voortgevloeid uit een verkoopovereenkomst".De waarde van een artikel is het beste vast te stellen aan de hand van het verkoopbedrag, een PlayStation voor 2 euro klopt natuurlijk niet met de daadwerkelijke waarde. Echter, een paar euro korting zorgt er niet voor dat de waarde van het product hoger zou moeten zijn.


De douane gids zegt toch echt wat anders, die geeft nog een beste lijst van dingen die bij die prijs op- of afgeteld mogen worden waaronder de korting. Ik heb de in dit geval niet relevante tekst even uit mijn reactie geknipt zodat hij misschien beter leesbaar is.
PeppuhDaHouse05/01/2020 22:08

De douane gids zegt toch echt wat anders, die geeft nog een beste lijst …De douane gids zegt toch echt wat anders, die geeft nog een beste lijst van dingen die bij die prijs op- of afgeteld mogen worden waaronder de korting. Ik heb de in dit geval niet relevante tekst even uit mijn reactie geknipt zodat hij misschien beter leesbaar is.


Heb je misschien een link waar ik deze informatie terug kan vinden?
Elisa_05/01/2020 22:12

Heb je misschien een link waar ik deze informatie terug kan vinden?


Zeker, het douane handboek staat gewoon online. Het relevant hoofdstuk in dit geval staat hier: belastingdienst.nl/bib…tml
PeppuhDaHouse05/01/2020 22:14

Zeker, het douane handboek staat gewoon online. Het relevant hoofdstuk in …Zeker, het douane handboek staat gewoon online. Het relevant hoofdstuk in dit geval staat hier: https://www.belastingdienst.nl/bibliotheek/handboeken/html/boeken/HDU/douanewaarde-transactiewaarde_van_de_ingevoerde.html


Bedankt voor je hulp, maar dit gaat om douane voor bedrijven.
Elisa_05/01/2020 22:43

Bedankt voor je hulp, maar dit gaat om douane voor bedrijven.


Klopt, dit is het handboek dat in dit geval door Postnl gebruikt wordt om jouw producten te importeren.
Je kunt zelf als consument helaas niet makkelijk (je kunt zelf transport regelen / heen en weer vliegen en het dan zelf invoeren natuurlijk. De vrije bedragen zijn dan ook hoger, maar het wordt dan wel een dure "postzegel")
Aangepast door: "PeppuhDaHouse" jan 5e
Plaats reactie
Avatar
@
    Tekst

    Discussies